Week 3, 2018

15 t/m 19 januari

Ik probeer een nieuwe route uit van ca. 16 km. Die gaat van mijn huis naar de Slachthuisbuurt, langs de voormalige Koepelgevangenis, langs het Spaarne richting Haarlem-Noord en via de Jan Gijzenkade richting Santpoort en van daaruit naar IJmuiden. Het is de kortste route maar met heel veel stoplichten. Om een idee te krijgen van de wachttijden houd ik op de terugweg de tijd bij. Ik kom tijdens die eerste meting uit op ca. 4 m 30 sec. Vind ik nog meevallen. Ik schat dat ik in het slechtste geval zo’n 6 minuten kwijt zal zijn. Dat wordt de volgende dag gelogenstraft. Dan loopt de tijd op naar ruim 8 minuten. Het kruispunt bij de Prinsenbrug (Spaarndamseweg / Prinsen Bolwerk) spant de kroon: 3 minuten wachten om een afstand van ca. 70 meter te overbruggen. Dat is duidelijk niet meer van deze tijd (om geen andere formulering te gebruiken…). Ik moet mijn schatting voor de langste wachttijd bijstellen naar ca. 10 minuten. In de praktijk zal het zo’n vaart niet lopen, maar toch. Het is wel een plezierige route in die zin dat er heel veel vrijliggende fietspaden zijn waardoor het gevoel van veilig rijden groot is. In het voorjaar en zomer zal het rijden langs het Spaarne zeker geen straf zijn.

De week wordt wat minder leuk afgesloten met een lekke band: de derde dit jaar. Vlak bij huis reed ik ergens over heen (geen idee wat, zag ook niets liggen) waar ik geen goed gevoel bij had. Desondanks ging het goed tot aan huis, daar hoorde ik opeens een enorm gesis en liep de band alsnog leeg. Bij het plakken bleek dat de (gloednieuwe) Schwalbe buitenband een scheur had opgelopen en wel zodanig dat ik daar beslist niet mee verder wilde gaan. Dus na het plakken weer naar de fietsenmaker. De benodigde band was niet op voorraad en kon wel snel worden geleverd. Ik hoopte op zaterdag, maar helaas. Dat betekent dat in de week van 22 januari sowieso 4 ritten verloren gaan.

De oogst van deze week: 8 ritten, geen regen.

Plaats een reactie